SPORRAR

Igår var dagens fråga angående sporrar. Här kommer de som gav sin åsikt angående det!

Postat av: EnAnnanTyp

Jag ahr inte själv erfarenhet av detta, så jag vet inte om jag direkt har någon åsikt...
Men enligt mig tror jag inte att alla behandlar sina hästar illa med sporrar. Visserligen ska man inte banka för allt man är värd, men alla som använder sporrar kanske inte gör det...


Detta är min åsikt, men som sagt - jag vet inte riktigt
.

Postat av: fredrika

Sporrar är helt klart okej! Jag själv använder inte sporrar utan tycker att man BORDE lära hästen att lyda en utan dem. Men tycker ändå inte det är fel att använda dem, så länge man inte sparkar sönder hästarna i sidorna så.

2010-08-14 @ 16:38:49
URL: http://fredrikawallstrom.blogg.se/


Jag vill börja med att tacka er, för att ni tog er tid att kommentera!
Jag tycker att båda två har rätt. Jag tycker att sporrar ska användas, då man tycker att det behövs. En metod jag gillar är att ha sporrar där man vet att svar på hjälperna är extra viktigt. Ett exempel är till exempel om hästen är ganska "död" i sidorna, och faktiskt inte lyssnar så bra på skänklarna. Rid då utan sporrar på träning, i skogen osv. Sen om du tävlar använd då sporrarna, vilket kommer resultera i att hästen då lyder förvånansvärt bättre!
Men sporrar ska aldrig användas som straff eller användas på ett olämpligt sätt!

Detta är bara min egen åsikt, och alla har vi olika åsikter!
take care :*


Glöm inte andvända rätt längd på sporrarna!

 


Kommentarer ♥

Kommentera inlägget här ♥

Namn ♥
Kom ihåg mig?

E-postadress ♥ (publiceras ej)

URL/Bloggadress ♥

Kommentar ♥

Trackback
RSS 2.0