DAGENS FRÅGA

Är Pessoa bett okej?
är det bra att ha? är det elakt att ha? är det upp till hästen?
Skriv precis vad du tycker, det är de vi andra vill läsa! :D


Kommentarer ♥
Postat av: fredrika

Pessoabett är grymt frustrerande för hästen. Samtidigt som det drar upp huvudet geneom bettet så trycker det ner nacken med nackstycket. Alltså dubbla budskap! Visst går många hästar "bra" med det men även om hästen går "bra" med det så betyder inte det att hästen trivs bra. Skulle aldrig rida min häst på pessoa!

2010-08-14 @ 20:23:50
URL: http://fredrikawallstrom.blogg.se/
Postat av: Sara Jansson

Precis som med sporrarna så blir det så pass skarpt som den rider med det gör det. Vissa hästar går faktiskt bäst på det och trivs med det. Det finns ju fler bett med hävstång som dårå ger "dubbla budskap" men som ingen reagerar på? Sätt på en kedja eller rem eller nåt så blir det ju inga dubbla budskap..? Jag använder det inte själv men jag överreagerar inte på alla andra som använder det.. Deras val (så länge dom inte skadar hästen så :))

2010-08-14 @ 21:26:40
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej! Jag tycker att pessoabett är helt okej så länge man vet att det är ett ganska skarpt bett. När jag var mindre och hade en pigg liten c-ponny så red jag på det varje dag, och pga hävstångseffekten som blir så samlades massa lös hud upp framför hennes baktänder. Det bildades som en liten bula framför tanden som ledde till inflammation. Detta var enligt veterinären vanligt hos dressyrhästar som reds på kandar och han tyckte att vi skulle operera. Men efter att vi ridit i x antal veckor på hackamore försvann den lilla bulan och hon blev helt återställd. Så jag tycker man kan rida med pessoa då och då men inte varje dag. Tror också att de kan vara bra att variera styrkan på bettet så det inte alltid sitter på samma styrka. Hävstångsbett kan vara bra många gånger tycker jag som ex. när man hoppar, om hästen drar iväg får man mer hjälp av ett hävstångsbett och kan på så vis lägga på mer ben och få en vettigare anridning på hindret. Istället för att bara sitta och dra i munnen med ett vanligt bett. Men sen tror jag inte man ska rida med det varje dag, vilket jag tror kan leda till en häst med okänslig mun och stela sidor då de ofta är svårt att ställa igenom en häst som har någon form av hävstångsbett :) Så tycker jag iallafall :)

2010-08-14 @ 21:35:12
URL: http://egulding.blogg.se/
Postat av: ellen a

ja jag tycker det e okej om man kan rida m det :D

2010-08-14 @ 22:09:53
URL: http://ponnyskutt.blogg.se/
Postat av: L

Jag tycker som ovanstående Emma här.

Att pessoabett kan användas och det ska användas på rätt sätt. Sen eftersom det bli dubbla effekter så att säga är det bättre att rida på annat bett och lära hästen att tar man i tyglen betyder det broms, det skall inte ett skarpt bett göra. Jag själv är nu mera emot skarpa bett. Jag är ofta ute på hopptävlingar och ser unga ryttare på "pigga" ponnier som rider, hoppar fram tex och då har ett skarpt bett bara att hästen stannar pga det skarpa bettet. Då tycker jag att man ska lära sig rida på hästen först och "uppfostra" den att kunna rida på vanligt bett. Sen är det också bra att variera olika bett och inte rida på samma bett hela tiden, hästen blir oftast hård i munnen om man rider på samma bett.

Så byt bett med jämna mellanrum och tänk på vilket bett som passar din häst, det ska inte se häftigt och se ut som hästen är het. Jag tycker det är coolare om hästen ser het ut och man kan rida den på vanligt tränsbett!

2010-08-15 @ 00:21:13
URL: http://linneaborgstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här ♥

Namn ♥
Kom ihåg mig?

E-postadress ♥ (publiceras ej)

URL/Bloggadress ♥

Kommentar ♥

Trackback
RSS 2.0